Ігуменні беларускіх манастыроў у складзе дэлегацыі Рускай Праваслаўнай Царквы здзейснілі паломніцкую паездку ў манастыры Егіпта

04 лістапада 2022

top.jpg

З 20 па 29 кастрычніка 2022 года па благаславенню Свяцейшага Патрыярха Маскоўскага і ўсяе Русі Кірыла група ігуменняў манастыроў Рускай Праваслаўнай Царквы на чале з епіскапам Сызранскім і Шыгонскім Ляонціем здзейсніла чарговую паломніцкую паездку ў манастыры Егіпта.

Паездка была арганізавана Сінадальным аддзелам па манастырах і манаству РПЦ сумесна з Аддзелам знешніх царкоўных сувязяў Маскоўскага Патрыярхату.

У склад дэлегацыі ўвайшлі: настаяцельніца Спаса-Еўфрасіннеўскага мітрапалічага манастыра ў горадзе Полацку ігумення Еўдакія (Ляўшук); настаяцельніца Лізавецінскага манастыра ў горадзе Мінску ігумення Еўфрасіння (Лапцік); настаяцельніца Зачаццеўскага стаўрапігіяльнага манастыра горада Масквы, намеснік старшыні Сінадальнага аддзела па манастырах і манаству РПЦ ігумення Юліянія (Каляда); ігуменні і манаскія насельніцы манастыроў Рускай Праваслаўнай Царквы.

Дэлегацыю суправаджалі сакратар АЗЦС па міжхрысціянскіх адносінах іераманах Сцяфан (Ігумнаў), прадстаўнік Копцкай Патрыярхіі доктар Антон Мілад, саветнік Патрыярха Тавадраса II па пытаннях царкоўнага дыялогу з Рускай Праваслаўнай Царквой, настаяцелька манастыра святога велікамучаніка Георгія ў Каіры ігумення Афанасія і насельнік манастыра прападобнага Паўла Фівейскага іераманах Пімен.

Мэтай візіту стала паломніцтва да агульнахрысціянскіх святыняў Егіпта і развіццё ўзаемаадносін паміж прадстаўнікамі рускага і копцкага манаства.

Адразу па прыбыцці ў Каір дэлегацыя была цёпла сустрэта епіскапам Даніілам, настаяцелем манастыра прападобнага Паўла Фівейскага, памочнікам Патрыярха па справах манастыроў і манаству Копцкай Царквы.

За 9 дзён знаходжання ў Егіпецкай зямлі прадстаўнікі рускіх манастыроў мелі ўнікальную магчымасць наведаць найважнейшыя гістарычныя месцы, азнаёміцца з гісторыяй вялікіх хрысціянскіх святынь, пакланіцца мошчам і выявам старажытных прападобных егіпецкіх айцоў – заснавальнікаў манаства і манастырскіх уставаў.

Дэлегацыя ігуменняў пабывала ў 10 мужчынскіх і 6 жаночых манастырах Егіпта, у тым ліку Нітрыйскай пустыні, на адлегласці больш за 700 км, а таксама ў некалькіх значных гістарычных месцах, звязаных са знаходжаннем Святой Сям'і ў Егіпце. Дзякуючы старанна прапрацаванай праграме падчас гэтай паездкі ўпершыню ўдалося наведаць 7 манастыроў і 3 гістарычных славутых месца Сярэдняга і Верхняга Егіпта, якія маюць свае самабытныя асаблівасці. Дадзеная паездка з'явілася наступным этапам у развіцці ўзаемадзеяння копцкага манаства і манаства Рускай Царквы.

Ва ўсіх манастырах група была сустрэта з вялікай любоўю і гасціннасцю; у некаторых манастырах былі спецыяльна выраблены інфармацыйныя плакаты з вітальнымі надпісамі на рускай мове.

Вялікае значэнне мела здзяйсненне Бажэственнай Літургіі 22 і 23 кастрычніка ў двух найважнейшых манастырах Егіпта – прападобнага Паўла Фівейскага і прападобнага Антонія Вялікага, ля ўваходу ў пячору на гары, дзе падвізаўся прападобны Антоній. Падчас наведвання манастыра прападобнага Паўла Фівейскага адбылося знаёмства з генеральным консулам Хургады расійскага пасольства ў Егіпце Віктара Сяргеевіча Варапаева, які прыехаў у гэты дзень у абіцель з консульскім візітам. У набажэнстве ў манастыры прападобнага Антонія Вялікага епіскапу Ляонцію саслужыў клірык Патрыяршага экзархату ў Афрыцы протаіерэй Аляксій Машкоў, які ўзначальвае прыходы ў Каіры, Хургадзе і Шарм-эш-Шэйху.

Падчас сустрэч з ігуменамі і браціяй, ігуменнямі і сёстрамі манастыроў удзельнікі паездкі абмяркоўвалі пытанні па ўладкаванні манаскага жыцця ў копцкіх абіцелях, распарадку дня, малітоўнага правіла, богаслужэння, манастырскіх послухаў. У кожным месцы ўсе ўдзельнікі паездкі атрымлівалі памятныя падарункі. Асаблівае значэнне мела наведванне храма ў імя новамучанікаў лівійскіх ў Самалуце, якія прынялі мучаніцкую смерць ад тэрарыстаў у 2015 годзе.

Старажытныя манаскія традыцыі III-V стагоддзяў захаваліся практычна цалкам дзякуючы жывой пераемнасці і непарыўнаму манаскаму жыццю ў Егіпце. Манахі з Егіпта шануюць асабліва шануемых святых Рускай Царквы, такіх як прападобны Серафім Сароўскі, Сергій Раданежскі, прападобны Сілуан Афонскі, шануюць подзвіг новамучанікаў Рускай Царквы і жадаюць даведацца больш пра рускіх святых і пра манаства на Русі, а таксама выказваюць цікавасць да вывучэння рускага манаства і рускай культуры. Некаторыя насельнікі копцкіх манастыроў ўжо вывучаюць рускую мову.

Ігуменні манастыроў Рускай Праваслаўнай Царквы на чале з епіскапам Ляонціем выказалі падзяку Свяцейшаму Патрыярху Кірылу за благаславенне здзейсніць дадзенае паломніцтва, якое дазволіла адкрыць многія бакі хрысціянскага жыцця Егіпта і асабліва манастыроў.

Усе ўдзельнікі паездкі адзначылі глыбіню і важнасць падобных зносін і вялікую духоўную карысць. Удзельнікі таксама выказалі жаданне, калі на тое будзе благаславенне Яго Свяцейшасці, і ў далейшым працягнуць узаемны абмен вопытам шляхам арганізацыі падобных паездак і ўдзелу манаскіх асоб у міжнародных канферэнцыях.

***

Сёння ў Егіпецкай Царкве 35 дзеючых манастыроў (20 мужчынскіх і 15 жаночых) з колькасцю жыхароў не менш за 30 у кожным.

Буйныя манастыры налічваюць 150-200 манаскіх асоб (манастыры прападобных: Паўла Фівейскага, Антонія Вялікага, Паісія Вялікага, Макарыя Вялікага, манастыр Сірыйцаў, жаночыя манастыры свяшчэннамучаніка Фёдара Страцілата і велікамучаніка Меркурыя ў Каіры).

У гісторыі егіпецкага манаства былі часы росквіту і заняпаду, аднак манаства ва ўсе часы працягвала існаваць, а ў некаторых манастырах, такіх як манастыр у Эль-Мухараке, манаскае жыццё не перарывалася ні на адзін дзень.

Заснаванне многіх мужчынскіх манастыроў адносіцца да IV-V стагоддзяў. Ёсць і маладыя, новаствораныя манастыры, такія як жаночы манастыр прападобнай Сарры ў Эль-Мінье з 66 манахінямі і паслушніцамі (адкрыты ў 2012 годзе) або старадаўнія манастыры, што аднаўляюцца, такія як мужчынскі манастыр Святога Герміны, дзе падзвізаецца пакуль 37 братоў.

Для большасці мужчынскіх манастыроў характэрныя такія асаблівасці, як вялікая колькасць літургій штодня (як правіла, па ліку наяўных прастолаў), пры гэтым набажэнствы для паломнікаў здзяйсняюцца ў асобнай царкве.

У буйных мужчынскіх манастырах частка браціі падвізаецца паводле пустэльніцкага устава ў пячорах па-за манастыром або ў затворы ўнутры манастыра, так, у манастыры Сірыйцаў лік пустэльнікаў даходзіць да 40 (з 200 братоў). Агульная трапеза ладзіцца, у большасці выпадкаў, у нядзельныя дні і вялікія святы, калі здзяйсняецца ўсяночнае трыванне з Літургіяй, пасля якой уся брація, у тым ліку і пустэльнікі, ідуць на трапезу.

У большасці жаночых манастыроў колькасць насельніц каля 100 і больш. Агульная трапеза ўладкоўваецца штодня, здзяйсняецца поўны сутачны круг набажэнстваў і Літургія. Кіруюцца жаночыя манастыры ігуменняй, але для манастыроў Верхняга Егіпта характэрна практыка кіраўніцтва манастыром непасрэдна правячым архіерэем епархіі, які з'яўляецца іх ігуменам і духаўніком, пры гэтым сярод сясцёр маецца благачынная як памочніца архіерэя. Пустэльніцтва ў жаночых манастырах сустракаецца значна радзей, чым у мужчынскіх, і звычайна ў форме затвора ў келіі ў самым манастыры.

Як у мужчынскіх, так і ў жаночых манастырах маюцца рознага роду майстэрні і рукадзеллі, у многіх манастырах займаюцца сельскай гаспадаркай як для забеспячэння патрэб насельнкаў, так і для прапановы паломнікам.

monasterium.by/Church.by

Чытайце нас у TelegramViberInstagramВКонтакте